Jesteś tutaj: Start




Jak uformować szyk w kolumnie marszowej, jak przyjąć postawę zasadniczą, jak prawidłowo wykonać zwrot w prawo, zwrot w lewo? Tego dowiedzieli się przyszli kadeci klasy mundurowej, która będzie istnieć wraz z początkiem nowego roku szkolnego 2016/2017 w naszym Liceum Ogólnoksztąłcącym. Po otrzymaniu solidnej dawki fachowej wiedzy teoretycznej przyszedł czas na ćwicznia praktyczne - czyli musztrę, którą poprawdził podpułkownik rezerwy Wojska Polskiego Ryszard Kędzior. Początki nie są łatwe, zwłaszcza gdy ćwiczenia obserwuje i dopinguje Dyrekcja, zaś ruchy śledzi czujna kamera redaktora Mariusza Bojarowicza. Stres szybko minął, a młodzi adepci munduru sprawnie wykonywali komendy w rytm śpiewanej przez podpułkownika piosenki: "Raz, dwa, trzy, cztery! Maszerują oficery! A za nimi oficerki pogubiły pantofelki..." . I choć wakacje wciąż trwają, młodzież solidnie przygotowuje się do uroczystej gali rozpoczęcia nowego roku szkolnego w mundurze. Przed nimi pozostało trochę pracy, a dzisiejsze ćwiczenia z musztry były pierwsze z serii, które czekają jeszcze młodych ludzi podczas wakacji.
tekst i fot. Anna Raczyńska
Regulamin funkcjonowania klasy mundurowej
Zespołu Szkół w Biskupcu
CZĘŚĆ OGÓLNA
§ 1
Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 września 2016 r. Stanowiąc odpowiedź na rosnące zapotrzebowanie społeczne na szkoły kształcące przyszłą kadrę funkcjonariuszy publicznych.
§ 2
Klasa powstała z myślą o absolwentach gimnazjów, zarówno dziewczętach, jak i chłopcach, którzy:
a) myślą o podjęciu studiów związanych ze służbami mundurowymi , w szczególności z: Policją, Państwową Strażą Pożarną i Siłami Zbrojnymi;
b) chcą spędzić 3 lata w sposób aktywny;
c) uzyskać świadectwo dojrzałości będące przepustką na każdy kierunek studiów.
§ 3
1. Obowiązki i prawa uczniów zawarte zostały w Statucie Szkoły oraz w wewnątrzszkolnym systemie oceniania w Zespole Szkół w Biskupcu.
2. Wszystkie kwestie sporne, które nie zostały ujęte w Regulaminie Klas Mundurowych rozstrzyga Statut Szkoły oraz Dyrektor.
§ 4
1. Słowniczek:
1) Statut – należy rozumieć przez to Statut Liceum Ogólnokształcącego w Biskupcu.
2) Liceum - Liceum Ogólnokształcące w Biskupcu.
3) Dyrektor – należy rozumieć przez to Dyrektora Zespołu Szkół w Biskupcu.
4) Dowódca – należy przez to rozumieć ucznia klasy mundurowej, który pełni funkcję gospodarza klasy zgodnie z regulacjami określonymi w Statucie z następującymi wyjątkami:
- wyboru dokonuje się z grupy kadetów posiadających stopień "wzorowego kadeta" i posiadających najwyższy stopień. Nie dotyczy pierwszego okresu szkolenia;
- dowódca wyznaczany jest na okres jednego semestru;
- o sposobie wyboru dowódcy decyduje wychowawca.
5) Kadet – należy przez to rozumieć ucznia klasy o profilu mundurowym Liceum Ogólnokształcącego w Zespole Szkół w Biskupcu.
CZĘŚĆ SZCZEGÓLNA
Rekrutacja uczniów do klas mundurowych
§ 5
1. Rekrutacja do klasy mundurowej odbywa się na zasadach ogólnych określonych w Statucie, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.
2. Do klasy mundurowej obowiązują dodatkowe kryteria naboru w postaci:
1) ocena z zachowania – co najmniej dobra;
2) brak przeciwskazań lekarskich;
3. Uczniem klasy mundurowej nie może być uczeń posiadający stałe zwolnienie lekarskie z zajęć wychowania fizycznego.
4. Przyjmowanie do klasy mundurowej w procedurze przenoszenia się kandydata z klasy o innym profilu, wymaga zaliczenia różnic programowych w określonym przez Dyrektora terminie.
5. Dyrektor może odmówić przyjęcia ucznia do klasy mundurowej, gdy został on wcześniej skreślony z listy uczniów dowolnej placówki.
Program nauczania
§ 6
1. W klasach mundurowych realizuje się ramowy program nauczania określony w cyklu trzyletnim dla Liceum, rozszerzony z przedmiotów ogólnokształcących: matematyka, geografia, wiedza o społeczeństwie, historia. Ponadto, przedmioty dodatkowe: szkolenie paramilitarne i specjalistyczne, psychologiczne związane z pracą w służbach mundurowych oraz zmodyfikowane programy nauczania WF i edukacji dla bezpieczeństwa.
2. Rozszerzenia i przedmioty dodatkowe dostosowane będą do wymagań stawianych przez Uczelnie kandydatom ubiegającym się o miejsce w szkole mundurowej (w szczególności związanej z policją, strażą pożarną i wojskiem).
3. Autorski program nauczania zajęć dodatkowych przewiduje nauczanie wykraczające poza podstawę programową związane z:
1) elementami prawa;
2) etyką zawodową;
3) podstawową terminologią policyjną, strażacką i wojskową;
4) zasadami służby w służbach mundurowych;
5) wybranymi zagadnieniami z zakresu samoobrony i technik interwencji;
6) wiadomości z zakresu zasad bezpieczeństwa i porządku publicznego;
7) obsługa broni palnej i strzelectwa sportowego;
8) pierwszej pomocy.
4. Realizacja programu odbywać się będzie w ramach:
1) zajęć dydaktycznych;
2) prowadzenia zajęć w terenie;
3) zajęć tematycznych w jednostkach służb mundurowych;
4) spotkań z przedstawicielami służb mundurowych;
5) współpracy ze szkołami resortowymi.
5. Zajęcia z zakresu służb mundurowych prowadzone są przez przedstawicieli jednostek policji, straży pożarnej i wojska zgodnie z zawartymi porozumieniami.
6. Zajęcia dodatkowe wpisywane są w arkuszu ocen ucznia w miejscu na Zajęcia dodatkowe, i na świadectwie promocyjnym i świadectwie ukończenia szkoły – uczestniczył.
7. Absolwenci klas mundurowych zdają maturę na zasadach obowiązujących w Liceum i mogą podjąć dowolny kierunek dalszego kształcenia.
Umundurowanie kadetów
§ 7
1. Mundur jest znakiem przynależności ucznia do klasy o profilu mundurowym.
2. Rodzaj, kolor, formę i zakup umundurowania określa Szkoła. Za finansowanie umundurowania odpowiadają rodzice/opiekunowie uczniów.
3. Kadet musi posiadać umundurowanie:
1) polowe
2) galowe
4. Umundurowanie polowe nosi się w czasie "dnia mundurowego", którego terminy określa Dyrektor. W pozostałe dni, strój kadeta musi nosić znamiona stroju eleganckiego, zgodnie z przyjętymi normami społecznymi.
5. Mundur galowy przeznaczony jest do wystąpień oficjalnych w czasie świąt państwowych, resorowych i szkolnych oraz innych na zasadach określonych przez Dyrektora.
6. Elementy umundurowania /zdjęcia – załącznik nr 1/:
1) polowego:
a) mundur polowy policji ( czarny)
b) T- shirt czarny na krótki rękaw ( damski/męski) z wyhaftowanym logo szkoły i
napisem „klasa mundurowa” z przodu na piersi
c) czarny beret z orzełkiem i literami KM pod orzełkiem
d) pasek parciany czarny
e) trzewiki desantowe typ „wz 933” bądź „928 MON Kupczaki”
f) żółta apaszka
g) skarpetki czarne
h) identyfikator (emblemat) imienny
2)galowego
a) koszula błękitna policyjna na krótki rękaw
b) pagony
c) krawat granatowy
d) czarny skórzany pasek z kwadratową sprzączką
e) spódnica czarna ( dziewczęta) długości 7 cm nad kolano
f) czarne spodnie na kant ( chłopcy)
g) buty czarne gładkie bez elementów ozdobnych z zaokrąglonym czubkiem
( czółenka)
7. Zasady noszenia umundurowania:
1) Mundur powinien być pozapinany na guziki, dopasowany, zawsze czysty i schludny, buty wyczyszczone.
2) Do munduru zabrania się noszenia biżuterii, mocnego makijażu oraz elementów odzieży cywilnej, które nie zostały określone w regulaminie.
3) Przed założeniem beretu włosy powinny zostać upięte, a grzywka nie powinna wystawać spod beretu.
4) Beret należy nosić poza budynkami Szkoły. Na korytarzach i w pomieszczeniach należy zdjąć beret. W tym czasie beret należy umieścić złożony pod lewym pagonem munduru.
5) W czasie lekcji za zgodą wychowawcy lub nauczyciela prowadzącego zajęcia można zdjąć elementy zewnętrzne munduru, takie jak bluza i pas. W przypadku nieobecności nauczyciela taką decyzję podejmuje dowódcę. Przed wyjściem z klasy umundurowanie powinno być kompletne.
6) W przypadku, gdy uczeń w czasie „dni mundurowych” uczestniczy w zajęciach bez munduru:
a) wychowawca odnotowuje ten fakt w dzienniku lekcyjnym.
b) dopuszcza się dwukrotny usprawiedliwiony brak umundurowania w czasie całego roku szkolnego. Trzykrotny brak umundurowania skutkuje obniżoną oceną z zachowania na koniec roku szkolnego.
c) w pierwszej klasie, kadet musi posiadać mundur polowy na dzień rozpoczęcia roku szkolnego tj. 1 września. Termin gotowości mundurów galowych określa dodatkowo Dyrektor.
Awanse i wyróżnienia kadetów
§ 8
1. Awans na kolejne stopnie jest są uhonorowaniem odpowiednich postaw i wyników w nauce ucznia.
2. Awanse są nadawane zarządzeniem Dyrektora na wniosek wychowawcy. Zarządzenie wydaje się najpóźniej w dniu rady klasyfikacyjnej i ogłasza się w sposób zwyczajowo przyjęty.
3. Wprowadza się następujące stopnie awansu /załącznik nr 2/:
1) Młodszy Kadet – stopień nadawany uczniowi z chwilą rozpoczęcia nauki w klasie mundurowej.
2) Kadet – stopień nadawany młodszemu kadetowi na koniec I okresu, który uzyskał średnią z ocen nie niższą niż 4,00 (bez ocen niedostatecznych) i co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania lub uzyskał promocję do klasy drugiej (bez ocen negatywnych) oraz ukończył obóz szkoleniowy.
3) Starszy Kadet – stopień nadawany kadetowi po pierwszym okresie II roku, który uzyskał średnią z ocen nie niższą niż 4,00 (bez ocen niedostatecznych) i co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania lub uzyskał promocję do klasy trzeciej oraz ukończył obóz szkoleniowy.
4) Sierżant Kadet – stopień nadawany starszemu kadetowi po pierwszym okresie III roku, który uzyskał średnią ocen nie niższą niż 4,5 (bez ocen niedostatecznych) oraz co najmniej bardzo dobrą ocenę z zachowania.
5) Wzorowy Kadet – forma wyróżnienia przyznawana uczniowi, który w klasyfikacji rocznej uzyskał średnią ocen nie niższą niż 4,75 i wzorową ocenę z zachowania oraz ukończył obóz szkoleniowy.
6) Dowódca – tytuł przyznawany kadetowi na podstawie § 4 ust. 1 pkt 4) Regulaminu. Dowódca odpowiada za działania klasy. Składa meldunek wychowawcy oraz nauczycielom prowadzącym zajęcia o stanie klasy. W razie jego nieobecności zadania te realizuje najwyższy stopniem lub wskazany kadet przez wychowawcę klasy. Dowódca może wnioskować o wyróżnienie lub ukaranie do wychowawcy klasy zgodnie z regulaminem. Dyrektor może pozbawić kadeta tytułu Dowódcy na wniosek wychowawcy w związku ze złamaniem regulaminu lub Statutu.
4. Wyróżnienia przyznawane są za:
1) Pracę na rzecz szkoły i zaangażowanie w życie szkoły.
2) Wykazywanie szczególnych umiejętności.
3) Bardzo dobre wyniki w nauce oraz wzorowe zachowanie.
5. Formami wyróżnienia są:
1) Pochwała na forum klasy i odnotowanie tego faktu w dzienniku.
2) Pochwała na forum szkoły w czasie apelu porządkowego przez Dyrektora oraz odnotowanie tego faktu w dzienniku.
3) Nadanie stopnia wzorowego kadeta za bardzo dobre wyniki w nauce, wzorowe zachowanie i szczególne osiągnięcia.
6. Wyróżnienia są przyznawane przez wychowawcę, chyba że Statut Liceum Ogólnokształcącego lub regulamin określają inaczej.
Upomnienia i kary
§ 9
1. Upomnienia przyznawane są za łamanie Regulaminu funkcjonowania klasy mundurowej oraz innych regulaminów oraz rozporządzeń wydawanych i obowiązujących na terenie Zespołu Szkół w Biskupcu.
2. Formami upomnienia są:
1) Zawieszenie ucznia z czynnego udziału w zajęciach praktycznych.
2) Odnotowanie faktu złamania regulaminu lub zachowania niezgodnego ze Statutem w dzienniku.
3) Udzielenie upomnienia/nagany na forum klasy i odnotowanie tego faktu w dzienniku.
4) Wychowawca lub Dyrektor może zobowiązać ucznia do wykonania społecznie określonych prac na rzecz szkoły, środowiska naturalnego lub lokalnego społeczeństwa.
5) Wychowawca, nauczyciel, opiekun lub dowódca mogą wyznaczyć dodatkowe ćwiczenia za niestosowanie się do zasad obowiązujących w czasie trwania zajęć lekcyjnych.
3. Upomnienia w ust. 2 można ze sobą łączyć.
4. Udzielenie trzeciego upomnienia określonego w pkt. od 1) do 4) jest równoważne z obniżeniem oceny z zachowania.
5.
1) Każde kolejne upomnienie, powyżej trzeciego, jest równoważne z degradacją kadeta.
2) Degradacja następuje o jeden stopień. W sprawach szczególnie uzasadnionych Dyrektor może dokonać degradacji więcej niż o jeden stopień.
3) W przypadku stopnia Kadeta może się to wiązać z przeniesieniem kadeta do klasy o innym profilu.
6. Kary przyznawane są za łamanie zasad Statutu i skutkują:
1) Upomnieniem wychowawcy klasy, jednak nie więcej niż dwa razy.
2) Naganą wychowawcy wobec klasy – wpis do dziennika.
3) Naganą Dyrektora wobec klasy – wpis do dziennika.
4) Naganą Dyrektora z ostrzeżeniem o skreśleniu z listy uczniów.
5) Skreśleniem z listy uczniów.
7. W przypadku ucieczki z zajęć lekcyjnych lub braku stawiennictwa na uroczystościach wskazanych przez wychowawcę co najmniej połowy klasy, uczniowie mogą być ukarani w następujący sposób:
1) Pracą uczniów na rzecz szkoły po zajęciach lekcyjnych klas.
2) Zakazem organizowania wycieczek klasowych i wyjść m. in. do kina, teatru.
8. Zasady postępowania wobec uczniów opuszczających zajęcia edukacyjne bez usprawiedliwienia:
1) 10 godzin nieobecności w miesiącu – upomnienie wychowawcy zapisane w dzienniku, poinformowanie rodziców, większa liczba nieobecności (11 – 20) skutkuje naganą wychowawcy,
2) 1 tydzień (5 dni) ciągłej nieobecności w miesiącu – nagana wychowawcy, zapisanie w dzienniku, poinformowanie rodziców, rozmowa z pedagogiem szkolnym,
3) kolejne godziny nieobecności (powyżej 30 godzin) – ustna nagana wicedyrektora, poinformowanie rodziców, rozmowa z pedagogiem szkolnym,
4) dalsze nieobecności (powyżej 50 godzin) – nagana dyrektora, poinformowania rodziców.
9. W uzasadnionych przypadkach dopuszcza się indywidualne podejście do zaistniałej sytuacji.
10. W przypadku otrzymania przez ucznia nagany wychowawcy za niską frekwencję oraz po rozmowie z pedagogiem szkolnym, rodzice wraz z uczniem mają obowiązek zgłosić się do wicedyrektora szkoły w celu rozwiązania problemu absencji.
11. Uczeń może zostać zwolniony z zajęć lekcyjnych tylko przez wychowawcę. W przypadku nieobecności, może dokonać tego Dyrektor lub jego zastępca. W innych przypadkach dokonuje tego rodzić/opiekun prawny po uprzednim osobistym stawiennictwie w szkole.
12. Nieobecności usprawiedliwia się tylko na podstawie zwolnienia/ zaświadczenia lekarskiego.
13. W trakcie zajęć obowiązuje zakaz używania telefonów komórkowych. W przypadku niestosowania się ucznia do zakazu wyjmowania lub używania telefonu komórkowego podczas zajęć edukacyjnych, będą stosowane następujące konsekwencje:
a) pierwszy raz – zapisanie uwagi w dzienniku zajęć edukacyjnych oraz zabranie aparatu do końca zajęć edukacyjnych kadeta w tym dniu,
b) drugi raz – zapisanie uwagi w dzienniku zajęć edukacyjnych i pozostawienie telefonu do odbioru przez rodzica lub prawnego opiekuna, uczeń obowiązany jest zgłosić się na rozmowę do pedagoga szkolnego,
c) trzeci raz – zapisanie uwagi w dzienniku zajęć edukacyjnych skutkujące naganą wychowawcy oraz pozostawienie telefonu do odbioru przez rodzica lub prawnego opiekuna u Dyrektora.
Uczeń pozostawia telefon wyłączony. Telefon do czasu odebrania przez rodziców znajduje się w szafie pancernej.
14.
1) Uczeń klasy mundurowej może zostać zdegradowany za swoje zachowanie poza terenem Zespołu Szkół w Biskupcu, gdy łamie porządek prawny obowiązujący w Rzeczpospolitej i ogólnie przyjęte normy społeczne.
a) W przypadku łamania ogólnie przyjętych norm społecznych, a także w przypadku popełnienia wykroczenia, stosuje się regulacje związane z nadawaniem upomnień.
b) W przypadku popełnienia przestępstwa stosuje się regulacje związane ze stosowaniem kar.
15. Dyrektor może w drodze decyzji skreślić ucznia z listy uczniów w przypadkach i zgodnie z procedurą określoną w Statucie.
16. Uczniowi skreślonemu z listy uczniów przysługuje odwołanie zgodnie z terminem i procedurą zawartą w Statucie.
Formy szkolenia
§ 10
1. Formami szkolenia są:
1) Obowiązkowe zajęcia praktyczne.
2) Obowiązkowe jednodniowe wyjazdy szkoleniowe.
3) Obowiązkowe obozy szkoleniowe.
Prawa ucznia klas mundurowych
§ 11
1. Prawa uczniów - kadetów klas mundurowych są tożsame z prawami określonymi w Statucie.
2. Ponadto uczeń klasy mundurowej ma prawo do:
1) używania tytułu i stopnia młodszego kadeta od momentu przyjęcia do klasy mundurowej;
2) mianowania na kolejne wyższe stopnie awansu, zgodnie z przyjętymi w regulaminie zasadami;
3) rozwijania zainteresowań kierunkowych pod opieką nauczycieli/opiekunów.
Obowiązki ucznia klasy mundurowej
§ 12
1. Obowiązki uczniów - kadetów klas mundurowych są tożsame z obowiązkami określonymi w Statucie.
2. Uczniowie klasy mundurowej zobowiązani są do:
1) Godnego reprezentowania szkoły w czasie uroczystości szkolnych, państwowych i związanych z kultem religijnym. W tym czasie używają munduru galowego.
2) Godnego reprezentowania szkoły w czasie uroczystości obchodzonych przez partnerów, z którymi Szkoła podpisała porozumienie.
3) Godnego noszenia munduru.
4) Poszanowania munduru, godła i barw narodowych.
5) Kierowania się w kontaktach z rówieśnikami i kolegami klas młodszych pomocą oraz życzliwością pomimo różnic w stopniach.
6) Integrowania się ze społecznością szkolną.
Musztra i ceremoniał
§ 13
1. Elementy musztry ćwiczone są na zajęciach kierunkowych i treningach, zgodnie z przyjętymi ogólnie zasadami w formacjach mundurowych.
2. Ceremoniał zgodny jest z tym przyjętym w szkole.
Załączniki
1. Umundurowanie kadeta klasy mundurowej
2. Stopnie kadeta klasy mundurowej
3. Wskazówki dla nauczyciela prowadzącego zajęcia w czasie „dnia mundurowego”
Dzisiaj 14 czerwca Dyrektor Zespołu Szkół mgr Krzysztof Janczara zawarł porozumienie z Komendantem Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej Brygadierem Andrzejem Górzyńskim oraz z Komendantem Miejskim Policji w Olsztynie Młodszym Inspektorem Mieczysławem Wójcikiem dotyczące współpracy w ramach wprowadzanej od 1 września 2016 roku innowacji pedagogicznej w Zespole Szkół. Od nowego roku szkolnego 2016/2017 powstanie "Klasa Mundurowa", która oprócz realizacji programu podstawy programowej Liceum Ogólnokształcącego będzie realizowała również autorski program nauczania "Służba Policyjna" i " Służba Straży Pożarnej". Założeniem porozumienia jest stworzenie młodzieży takich warunków kształcenia , aby w sposób profesjonalny mogła ona zapoznać się ze specyfiką, zadaniami i podstawowymi umiejętnościami praktycznymi i teoretycznymi wymienionych formacji mundurowych oraz przygotować przyszłych kadetów do zdania egzamniów na uczelnie resortowe, bądź podjęcia w nich pracy.
W programie innowacji pedagogicznej przewidziano zajęcia z prawodawstwa, wiedzy o państwie , Straży Pożarnej, Policji, psychologii, udzielania pierwszej pomocy, zarządzania kryzysowego, musztry oraz ciekawych zajęć praktycznych na terenie jednostek.
W przyszłości planujemy podpisanie porozumień jeszcze z innymi formacjami mundurowymi i tym samym poszerzenie oferty Klasy Mundurowej o inne specjalności.
Anna Raczyńska
Utworzenie klasy Liceum Mundurowego jest uwzględnieniem zainteresowań młodzieży, potrzeb środowiskowych oraz zapotrzebowania na rynku pracy.
Oprócz obowiązkowych zajęć dydaktycznych przygotowujących do zdania egzaminu maturalnego, oferta klasy mundurowej będzie poszerzona o zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wyboru dalszego kształcenia w szkołach wyższych resortowych zarówno cywilnych jak i mundurowych.
W Liceum Mundurowym zajęcia będą prowadzone przez specjalistów z policji, straży pożarnej i wojska:
- realizacja podstawy programowej dla Liceum Ogólnokształcącego
- innowacyjny program nauczania uwzględniający specyfikę pracy policji i straży pożarnej
- interesujące zajęcia dodatkowe teoretyczne i praktyczne, terenowe oraz pozaszkolne w siedzibach służb mundurowych
- realizacja w zakresie rozszerzeń z przedmiotów:
a) historia i wiedza o spoleczeństwie
b) matematyka i geografia
c) język angielski
KLASA MUNDUROWA - wybór dla Ciebie
Zakup munduru - we własnym zakresie.
21 czerwca 2024 roku - to dzień, na który czekała większość uczniów, pierwszy dzień wakacji. Dzień ten to także okazja do podsumowania wyników i osiągnięć za 10 miesięcy pracy uczniów i nauczycieli. Najlepsi otrzymali świadectwa z wyróżnieniem oraz nagrody książkowe. Uczniowie z najwyższą średnią w danej szkole - stypendia Prezesa Rady Ministrów. Były też nagrody za udział w konkursach, turniejach i grach zespołowych. Uroczysty apel zaszczycili goście - przedstawiciele firmy Egger, Rodzice, wiceprzewodnicząca Rady Rodziców. Dyrektor Zespołu Szkół w ciepłych słowach dokonał podsumowania roku szkolnego życząc wspaniałych, słonecznych i bezpiecznych wakacji. Do zobaczenia we wrześniu!
Anna Raczyńska
W dniach 12-14 czerwca 60- osobowa ekipa z klas 2a, 2b, 2c i 4Ta wraz z wychowawcami wybrała się pociągiem na podbój stolicy dolnego Śląska. W trakcie wycieczki głównymi punktami harmonogramu było zwiedzanie słynnego wrocławskiego zoo wraz z afrykarium, 3- godzinny spacer po Starym Mieście oraz Ostrowie Tumskim z licencjonowanymi przewodnikami, którzy podzielili się z nami swoją ogromną wiedzą na temat Wrocławia, jego historii i zabytków. Udaliśmy się również na wieczorny pokaz fontan przy Hali Stulecia, gdzie gra świateł wraz z muzyką była prawdziwą ucztą dla zmysłów. Spokoju i natchnienia szukaliśmy w Ogrodach Japońskich usytuowanych w pobliżu Hali Stulecia. Obowiązkowym punktem programu była wizyta w Panoramie Racławickiej, muzem sztuki, które eksponuje olbrzymi cykloramiczny obraz Bitwa pod Racławicami o wymiarach 15 × 114 metrów, namalowany w latach 1893–1894 przez zespół malarzy pod kierunkiem Jana Styki i Wojciecha Kossaka. Nie mogliśmy również pominąć wizyty w Sky Tower - pierwszego drapacza chmur we Wrocławiu i jednego z najwyższych budynków miasta, który ma aż 212 m wysokości. Punkt widokowy znajduje się na 49 piętrze. Mówi się, że Wrocław ma energię Berlina, młodość Barcelony, modne bary jak Amsterdam i niezwykłą architekturę, która kojarzy się z Brugią w Belgii czy Wiedniem. Pomimo tego, że jest największym miastem zachodniej Polski, jego niepowtarzalny urok, architektura i żywe kolory sprawiają, że jest to jedno z najpiękniejszych miejsc w Polsce. Atrakcje, które Wrocław ma do zaoferowania można znaleźć na rogu każdej ulicy. Serce Wrocławia, czyli Rynek, jest jednym z największych w Polsce i prawdopodobnie jednym z najbardziej malowniczych w całej Europie. Wiele budynków na wrocławskiej starówce jest pomalowanych na jasne kolory, które odzwierciedlają młodzieńczy i kreatywny klimat miasta. Wrocław, to również miasto mostów- jest ich tam ponad 100! Wrocław zamieszkują nie tylko ludzie. Każde dziecko wie, że miasto to prawdziwa stolica krasnali. Oficjalnie w mieście zarejestrowanych jest ich ponad 300, i każdego roku przybywają nowe. Figurki tych niewielkich ludzików rozrzucone są po całym Wrocławiu, zapewniając szukającym długie godziny zabawy. Podążając ich śladami można zwiedzić niemalże całe miasto. Kryje się za nimi ciekawa historia walki o wolność, stąd też są jej symbolem. Podczas całego pobytu wszystkim dopisywał dobry nastrój i każdy z osobna sprawił, że nasz wspólny wyjazd okazał się tak wyjątkowy. Mimo bólu w nogach po kilkudziesięciu przemierzonych kilometrach, można powiedzieć, że mamy wyjątkową młodzież, która potrafi się zmobilizować kiedy trzeba, stworzyć zgrany zespół i wspierać siebie nawzajem. Czy było warto? Ten cytat mówi sam za siebie ,,Podróżować znaczy żyć. A w każdym razie żyć podwójnie, potrójnie, wielokrotnie........”
Anna Łojek