Jesteś tutaj: Start
Szkoła alternatywna oparta na relacjach i krytycznym myśleniu- taka jest gdańska szkoła Mental Arts, w której mieliśmy zaszczyt gościć 14 i 15 listopada w ramach współpracy naszych placówek. Zostaliśmy zapoznani z bardzo przyjazną uczniom przestrzenią szkoły: kolorowe korytarze, wygodne pufy i sofy, miejsca ciszy, a dla równowagi również miejsca „wyżycia” się oraz sale tutoringu. Plan lekcyjny oprócz typowych lekcji wprowadza tzw. bloki tematyczne rozwijające zainteresowania uczniów, na które zapisują się zainteresowani z różnych klas i poziomów. Z ogromnym zainteresowaniem wzięliśmy udział w zajęciach dotyczących: inteligencji emocjonalnej, genealogii, psychologii ekonomii czy zajęciach łączących treści z języka polskiego i historii. Mogliśmy również obserwować pracę na lekcjach języka angielskiego na różnych poziomach. Nasze obserwacje, rozmowy i wymiana doświadczeń ze świetnym zespołem Mental Arts sprawiły, że wyjechaliśmy z taką oto refleksją: zaangażowanie, pasja, wzajemne zaufanie, ciepła i życzliwa atmosfera mogą stać się podstawą efektywnej edukacji. Liczymy na dalszą współpracę i już szykujemy się do styczniowej rewizyty.
W październiku klasa 3b LO zorganizowała zbiórkę karmy, koców i środków higieny dla zwierząt z naszego biskupieckiego przytuliska „Przygarnij psiaka lub i kociaka”. W dniu 6 listopada klasa wraz z wychowawczynią Panią Beatą Kisielewską udała się do schroniska, by wręczyć zebrane przedmioty. W przytulisku przywitała nas przemiła Pani Beata, która opowiedziała nam historie zwierzaków i zachęcała nas do wolontariatu lub adopcji zwierząt. Klasa dostarczyła ponad 40 kg karmy. Nie zabrakło również chwili na zabawę i głaskanie czworonożnych podopiecznych przytuliska.
Iga Kaczmarek
„Trudne czasy tworzą silnych ludzi, silni ludzie tworzą dobre czasy, dobre czasy tworzą słabych ludzi, a słabi ludzie tworzą trudne czasy”. – to cytat z powieści “The End” autora G. Michaela Hopfa, będący jednocześnie mottem dzisiejszego apelu z okazji 106 rocznicy odzyskania niepodległości przez Polskę. Z tej okazji klasa 1b LO wraz z wychowawczynią p. Anną Wierzbicką przygotowała montaż słowno - muzyczny, który przypomniał trudną drogę do odzyskania przez nasz kraj suwerenności. W trudnych czasach znaleźli się silni i twardzi ludzie, którzy przywrócili Rzeczpospolitą na mapę świata. Jednym z takich ludzii był Jóżef Piłsudski -w dniu 11 listopada 1918 r., Rada Regencyjna, rezydująca w Warszawie, przekazała władzę wojskową i naczelne dowództwo nad powstałym Wojskiem Polskim Józefowi Piłsudskiemu (1867-1935), który wkrótce potem przyjął też tytuł Naczelnika Państwa.
Gdy wspominamy odzyskanie niepodległości, musimy pamiętać także i o innych „ojcach” niepodległości – ludziach, którzy swoją determinacją i oddaniem idei wolności do niej doprowadzili: Romanie Dmowskim, Ignacym Janie Paderewskim, Józefie Hallerze, Ignacym Daszyńskim, Wincentym Witosie i Wojciechu Korfantym. Wywodzili się z różnych środowisk politycznych i mieli różne wizje odradzającego się państwa, ale łączył ich jeden nadrzędny cel: odbudowa Polski wolnej, niepodległej, niezależnej i suwerennej. „Ojcowie” polskiej niepodległości wywarli też wpływ na kształt granic odrodzonej Rzeczypospolitej. Ustalono je ostatecznie dopiero w 1921 r. w wyniku traktatu wersalskiego, kolejnych powstań – śląskich, wielkopolskiego i sejneńskiego, plebiscytów narodowościowych i traktatu ryskiego.
Dziś wspominamy to wydarzenie i cieszymy się, że możemy żyć w dobrych czasach. Ale pamiętajmy też o tych trudnych.... oby nigdy nie wróciły.
Anna Raczyńska
„Szukając słów…”
-konkurs literacki dla uczniów
Zespołu Szkół w Biskupcu
Twoja opowieść może mieć cechy romansu, kryminału, horroru, thrillera lub każdego innego gatunku powieściowego.
lub/i
Pamiętaj, że teksty zgłoszone na konkurs muszą stanowić w całości oryginalną twórczość, nie mogą być kopią lub fragmentem cudzych utworów.
Termin:
Prace należy przesłać na adres
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. lub dostarczyć nauczycielom języka polskiego do 07.12.2024r.
Prace nie zostaną nigdzie upublicznione bez zgody autora.
Nagrody:
Na zwycięzców konkursu czekają nagrody niespodziankiJ
Ponadto, wszyscy uczestnicy konkursu otrzymają oceny z języka polskiego oraz punkty dodatnie z zachowania.
Cele konkursu:
Dzisiejszym gościem w Zespole Szkół w Biskupcu był przedstawiciel Państwowej Straży Pożarnej – młodszy kapitan Piotr Ilski, który w ramach ogólnopolskiej kampanii edukacyjno-informacyjnej PSP, przeprowadził akcję informacyjną na temat czadu oraz związanych z nim zagrożeń. W związku z rozpoczynającym się sezonem grzewczym, warto jest znać zasady bezpieczeństwa, które mogą uchronić życie i zdrowie każdego z nas. Tlenek węgla jako bezbarwny i bezwonny gaz, który jest łatwo wchłaniany przez ludzki organizm – stwarza ogromne niebezpieczeństwo. Tym bardziej jest to istotne, iż w wielu domach funkcjonują piece opalane różnymi paliwami, dlatego każdy powinien znać zasady ich użytkowania, a przede wszystkim dbać o ich odpowiednią konserwację. Spotkanie miało charakter interaktywny - pozwalało na zadawanie pytań - co sprawiło, iż uczniowie pierwszych klas, obecni na nim, byli aktywni i chętnie brali udział w dyskusji. Młodzież otrzymała praktyczne porady oglądając filmiki instruktażowe, jak również krótkie, przykładowe relacje z autentycznych sytuacji. Szczególną rolę odegrały w nich tzw. czujki tlenku węgla, które uratowały życie wielu osób. Pokazane zostało nie tylko zastosowanie owego urządzenia, ale również pan Piotr Ilski zademonstrował jak czujnik działa w praktyce - informując wydobywającym się dźwiękiem o zagrożeniu. Dzisiejsze spotkanie miało zdecydowanie wymiar edukacyjny, a uświadomienie młodych ludzi o czyhających niebezpieczeństwach wynikających z zatrucia czadem, może uchronić życie ich najbliższych.
Malwina Mazan-Jakubowska
14 października to Dzień Edukacji Narodowej - święto dedykowane nauczycielom i całemu systemowi oświaty. To polskie święto, którego data jest ściśle związana z ważnym wydarzeniem historycznym, które miało miejsce w XVIII wieku. 14 października 1773 roku na wniosek króla Stanisława augusta Poniatowskiego została powołana Komisja Edukacji Narodowej. Pierwsze w Polsce ministerstwo edukacji powszechnej, które dawało mozliwość kształcenia się osób z różnych warstw społecznych. dla chłopów i mieszczan utworzono szkoły parafialne, szlachta mogła uczęszczać do szkół powiatowych. Zaistniało Towarzystwo Ksiąg Elementarnych, którego zadaniem było opracowanie podręczników.
Kto orientuje się w dziejach historii Polski tamtego okresu, ten wie, jak ważną rolą była i jest nadal - edukacja społeczeństwa. Oświata i wykształcone społeczeństwo to klucz rozwoju społecznego i gospodarczego państwa.
Z tej okazji w Zespole Szkół w Biskupcu odbyła się uroczysta akademia. Na hali widowiskowo-sportowej zebrało się grono nauczycielskie, pracownicy administracji i obsługi, przybyło prezydium Rady Rodziców, uczniowie klas pierwszych i delegacje klas starszych. Okolicznościowe przemówienie wygłosił dyrektor Krzysztofa Janczara oraz przewodnicząca Rady Rodziców pani Sylwia Iwańska, która złożyła serdeczne życzenia wszystkim zebranym. Na uroczystości klasy pierwsze złożyły ślubowanie, dyrektor wyróżnił nauczycieli za osiągnięcia w pracy dydaktyczno- wychowawczej, został przedstawiony nowy skład Samorządu Uczniowskiego. Całości dopełnił występ klasy 3a LO, która przygotowała część artystyczno- wokalną.
Obecnie, kiedy prestiż zawodu nauczyciela spada, a zawód ten wybiera coraz mniej osób, kiedy misja i pasja już nie wystraczają ważne jest by szanować tych, którzy poświecają się codziennie trudnemu zadaniu kształcenia i wychowania młodego pokolenia, które będzie stanowiło o przyszłości naszego narodu. Wytrwałości, stabilizacji i spokoju ...zdrowia, sukcesów ....spełnieni marzeń!
Anna Raczyńska
"Mitologia. Nie-boginie" to spektakl inspirowany mitologią grecką i rzymską. Właśnie na ten spektakl wybrała sie młodzież z klasy 3d LO wraz z wychowawczynią - Magdaleną Sakowicz-Długaszek.
Opowieść o dziejach bogiń i bóstw stanowi okazję do pogłębienia wiedzy o symbolice i filozofii pradawnych mitów, które kształtują kulturę do dziś. Jak to się stało, że Pandora zdobyła sławę ze względu na atrybut, który ani nie był puszka, ani tak naprawdę do niej nie należał? Czy Meduza, bogini z węzami zamiast włosów, mogła wieść szczęśliwe dzieciństwo? Dlaczego współczesne interpretacje mitów przepełnione są bezprawiem i brutalnością, ale skrzętnie pomijąją przemoc wobec kobiet? To od nas zależy, którą wersję zdecydujemy, które postaci umieścimy na pierwszym planie, a którym pozwolimy usunąć się w cień.....